JD tvätten

JD tvätten i Umeå är ytterligare en i raden av industrier som tagit steget från olja för produktion av ånga till pellets. En lokal firma Miwa i Lövånger fick förtroendet att leverera.

Leveransen omfattade en helhetslösning i container. Utrustningen monterades i Lövånger och levererades till Umeå klar att tas i bruk under mars 2014.

JD tvätten

Investeringen förväntas minska kostnader bränsle för ångproduktion till hälften mot tidigare och betala av investeringen under fem år, säger Daniel Olofsson delägare och produktionschef på JD tvätten och tillägger att möjligheten att få en fungerande anläggning av en lokal partner var avgörande för beslutet.

JD tvätten som 2012 blev utsedd som Västerbottens Gasellvinnare i Dagens Industris Gaselltävling erbjuder tvätt och uthyrning av textilier för hotell, konferens och restaurang.

JD tvätten är Svanenmärkta sedan 2011 och ett led för Svanen certifieringen ingår övergång till biobränsle som en viktig del.

Fakta:

PF