Jøtul Group lanserar pelletskaminer i Sverige i samarbete med Eldabutikerna

I samarbete med Elda lanserar Jøtul Group en serie pelletskaminer på den svenska marknaden. Produkterna kommer från varumärket Ravelli, som ägs av Jøtul Group. – Vi ser mycket fram emot att lansera detta varumärke i Sverige och tror att marknaden kommer att välkomna dessa produkter, säger Rene Christensen, försäljningsdirektör på Jøtul, som menar att Ravelli representerar en mycket hög nivå inom både teknik och design.

Pelletskaminerna från Jøtul är helt reglerbara tack vare inställningar för värme och fläkthastighet. Pelletskaminerna levereras med programmerbara termostater som ger möjlighet att reglera temperaturen.

På bilden syns pelletskaminen Ravelli Circular som kommer att finna i utvalda Eldabutiker från och med våren 2024.

– Allt börjar med den exklusiva självrengörande mikrofusionsbrinnkoppen som flera av modellerna har. Något som Ravelli har patenterat och ständigt utvecklat genom att ompröva begreppen primär och sekundärluft. En perfekt blandning av tradition och innovation.

Pelletskaminerna kan anslutas till befintlig murad skorsten, stålskorsten, med så kallad skorstensfri lösning, där röken tas ut via en terminal genom yttervägg, alternativt med toppansluten variant ut genom yttervägg.

Hög kvalitet

Med Ravelli visar Jøtul Group återigen sitt engagemang för att leverera högkvalitativa produkter som möter kundernas olika behov.

– Vi ser pelletskaminen som en evolution utav braskaminen samt ett perfekt komplement till en sådan om man så önskar, säger Rene Christensen.

Möjlighet till investeringsbidrag

– Förra året beslutades att småhusägare som värmer sitt hus med el eller fossil gas kan få ett bidrag på 50 procent av materialkostnaden upp till 30 000 kronor vid installation av en pelletskamin. Till detta kan man även ansöka om rotavdrag för själva arbetskostnaden. Vi tycker att det är ett bra initiativ och det tar hand om både villaägare och miljön, avslutar Christensen.

Med pellets som uppvärmning får du:

• Sänkt uppvärmningskostnad de månader när elpriset är som högst, det vill säga oftast när det är som kallast ute.
  • Avancerade konvektionssystem för en jämn värmefördelning
  • Pelletskaminer ger låg klimatpåverkan , är automatiska, enkla att använda och har låga partikelutsläpp.
  • Elektronisk styrning som erbjuder ett bekvämt uppvärmningsalternativ för ditt hem.
  • Verkningsgraden för en pelletskamin av hög kvalitet kan överstiga 90 procent. Det innebär att endast 10 procent av energin i pelletsen går förlorad
  • Lång brinntid. Våra pelletskaminer ger dig en brinntid på 20 till 30 timmar beroende på storlek på det interna pelletsförrådet och hur kallt det är ute.
  • Möjlighet till ökad beredskap med uppvärmning som klarar strömavbrott – komplettera med ett enkelt bilbatteri och en konverter för att kunna driva pelletskaminen vid strömavbrott.
  • Jämn kvalitet genom att välja pellets kvalitetscertifierad med Enplus

Läs goda råd om att välja pelletskamin på PelletsFörbundets sida om pelletskaminer.

Produkterna kommer snart att finnas i butik och på Eldas hemsida

Mer information om Ravellis kaminer finns på Ravellis hemsida

Mer information om ENplus kvalitetscertifiering

Till att börja med  har ett sortiment med fyra pelletskaminer valts ut och kommer att börja säljas hos utvalda Elda-återförsäljare. Sortimentet består av produkterna på bilden.

Till att börja med har ett sortiment med fyra pelletskaminer valts ut och kommer att börja säljas hos utvalda Elda-återförsäljare. Sortimentet består av produkterna på bilden.

Några fakta om pelletskaminerna:

Flexi 7

Effekt: 3,3-6,9 kW