ENplus® når en viktig milstolpe genom att certifiera över 1 000 företag över hela världen

ENplus® har bevisat sin ledande roll i den globala harmoniseringen av högkvalitativa träpellets genom att ha certifierat mer än 1 000 företag fram till och med juni 2020. På bara ett decennium har ENplus® dominerat marknaden med sitt certifieringssystem och senaste siffror är ett bevis på det.

Production_by_CountryIdag omfattar ENplus® 526 pelletsproducenter, 471 handlare och 3 tjänsteleverantörer i 46 länder. Den totala produktionen av certifierade pellets är över 12 miljoner ton, vilket motsvarar ungefär 77 % av den europeiska värmemarknaden*.

Fram till 2019 är den största producenten av ENplus® certifierade pellets fortfarande Tyskland, med över 2,7 miljoner ton. Österrike kom tvåa igen, följt av Ryssland, Frankrike och Polen. Bortsett från Frankrike, har alla länder i topp 5 ökat sin produktion jämfört med föregående år.

”Europa är på väg mot en grönare framtid som förutser mer och mer användning av biomassa för produktion av värme och el. Det stora antalet aktiva certifikat visar att högkvalitativa träpellets är en del av denna framtid, eftersom marknaden kräver kvalitet från produktion till leverans. Därför är ENplus® standarder och förfaranden mycket uppskattade” kommenterade Catalina-Elena Dumitru, Certification Director.

Certifieringen är baserad på standarden ISO 17225-2 men går långt utöver det med ytterligare krav. Producenter, handlare och tjänsteleverantörer kan certifieras för 3 olika kvalitetsklasser, varav den största delen av produktionen är ENplus® A1, systemets högsta klass.

För att hålla jämna steg med systemets utveckling anordnar ENplus® regelbundna utbildningar för certifierade företag och partners. Certifierade företag måste också ha ett lämpligt ledningssystem på plats, vilket omfattar egenkontroll.

Värdet av certifieringssystemet skyddas av ENplus® Managements ständiga engagemang för att utreda varumärkesintrång. Fram till juni 2020 har mer än 680 bedrägerifall identifierats och lösts. En aktuell svart lista med alla bedrägliga aktörer finns också på systemets webbplats.

En översyn av certifieringen är nära att slutföras, och nya dokument väntas lanseras sommaren 2020.

• uppskattning per 2020, Bioenergy Europe Pellet Report 2020

Om Bioenergy Europe

Bioenergy Europe grundades 1990 och är en ideell, Brysselbaserad internationell organisation som är verksam på EU-nivå. Bioenergy Europas främsta uppgift är att utveckla marknaden för hållbar bioenergi och säkerställa gynnsamma affärsvillkor för medlemmarna. Bioenergy Europe har en stark ställning inom bioenergisektorn och samlar cirka 40 nationella bioenergiorganisationer och över 90 privata företag från hela Europa. De hanterar den första internationella certifieringen för träflis, GoodChips®,samt det världsledande certifieringssystemet för träpellets, ENplus®.

Bryssel: 11-06-2020