När kan vi få pellets igen?

De senaste veckorna i februari har vi på kansliet blivit nedringda av såväl media som pelletskunder som är oroliga över att man inte får tag på pellets. Många är även oroliga för att det inte skall finnas tillräckligt med biomassa i framtiden, medan andra klagar på att man nu tvingas använda betydligt dyrare bränslen för sin uppvärmning. Både kunder och producenter har utan tvekan överraskats av en situation som man inte varit van vid, den att det skulle uppstå en brist på pellets.

Detta trendbrott med en brist som vi upplever just nu handlar mer om logistik och underskattning snarare än en brist på biomassa. Men i och med att det nu blivit varmare och att det åter finns sågspån att göra pellets av går produktionen hos våra medlemmar för fullt.

Men det kan ta ännu någon vecka innan vi hunnit ikapp, och situationen normaliserats, då allt som produceras går ut direkt. Men nu ser vi i alla fall slutet på problemet.

Frågan som många ställer sig är naturligtvis hur det kunde bli så här? Vem bär egentligen ansvaret? Vågar vi lita på pellets? Borde man inte kunnat förutse att det kunde bli en kall vinter?

/Bengt-Erik

Läs hela