Kurs för att bli certifierad bioenergiinstallatör

Anmälan

Yrkeshögskolan Heta Utbildningar arrangerar 4–5 maj på nytt en kurs med möjlighet att bli certifierad installatör inom bioenergi. Kursen kommer att öka dina kunskap om bioenergianläggningar som ved- och pelletspannor samt ved- och pelletskaminer. Kursen kommer att stärka din förmåga att sälja och installera ett biovärmesystem som motsvarar kundens behov och önskemål.

Erfarenhet krävs för certifiering

Det krävs ingen erfarenhet eller formell utbildning för att gå kursen men underlättar vid inlärandet och möjligheterna att klara examinationen. För att bli certifierad krävs du ska ha arbetat tre år under de senaste fem åren i den aktuella branschen eller en verksamhet Om du saknar den praktiska erfarenheten kan du certifiera dig senare när du skaffat den. Ett godkännande på det teoretiska och praktiska provet gäller i fem år.

Delvis distansutbildning

En del av studierna sker via Heta Utbildningars e-learningplattform. Två dagars utbildning sker på plats i Härnösand. Kursledare är Bengt-Erik Löfgren.