Slide background

Statistik

Klicka på bilden för större bild

Svensk statistik

PelletsFörbundet sammanställer kontinuerligt leverans- och prisstatistik för den svenska marknaden (övre bilden t.v.). Tack vare att PFs medlemmar står för majoriteten av den svenska produktionen är statistiken mycket representativ för marknaden och används därför regelbundet som referens vid upphandlingar runt om i landet.

Prisstatistiken (i det nedre diagrammet t.v.) sammanställs av Energimyndigheten och anges som löpande medelpriser kvartalsvis eller månadsvis samt som medelpris för föregående år. Den senaste prisuppgiften är preliminär. Trädbränslepriserna anges fritt förbrukare utan skatter och indelas i förädlade och oförädlade trädbränslen. Se mer information här.

Energimyndigheten är utsedd av regeringen att vara ansvarig för den officiella energistatstiken inom ämnesområdena Tillförsel och användning av energi, Energibalanser och Prisutvecklingen inom energiområdet. Energiläget i Sverige redovisas varje år av Energimyndigheten. Energiläget 2017

Här kan du ladda ner PelletsFörbundets mer detaljerad egen statistik, Statistik RAPPORT 1-2017 baserat på tillgänglig statistik i februari 2017, och även Statistik RAPPORT 2-2017 baserat på uppgifter i september 2017.

Vill du veta mera?

Vi har sammanställt några bilder med data från SCB och Energimyndighten över energianvändningen i Sverige från 1970- 2013. Här kan du se hur energimarknade utvecklats inom Industri, Bostäder och Transport sam även följa hur vi använder bioenergi och petroliumprodukter i vårt land. Intressant är att notera att räknat som MWh använder industrin mer bioenergi än elström.

Klicka här för att Se bildspel om Energinvändningen i Sverige

Om statistiken

Pelletsprisindex

Prisuppgifterna bygger fram t o m december 2016 på försäljningspris till kund inklusive leverans den 15:e i respektive månad. Priserna inhämtas varje kvartal och visar priset månatligen. Inhämtade prisuppgifter viktas mot enskilda företags levererade volymer under föregående år. Index beräknas på nationell basis och avser procentuell förändring mot basmånaden (vägt medelvärde). PF sammanställer index för tre olika leveransformer:

Sedan 2015 hämtar vi in prisuppgifter från alla pelletstillverkare, alltså inte enbart från medlemsföretagen. Indexet beräknas därefter på samma sätt som tidigare. För 2016 baseras indexet på uppgifter från tillverkare som tillsammans levererar drygt 90% av den pellets som används i Sverige. Mindre justeringar kan komma att göras i efterhand på grund av sent inkomna svar från tillverkarna.

• Pelletsprisindex 3 ton, återförsäljarpris till slutkund (villakund) inklusive leverans inom 100 km radie, minst 3 ton per leverans.
  • Pelletsprisindex småsäck, återförsäljarpris till slutkund (villakund) för 16 kg säckar, 832 kg/pall inklusive leverans inom 100 km radie, minst 4 pallar per leverans.
  • Pelletsprisindex 15 ton, pris till slutkund (mellan-skalig, industri, företag mm.) inklusive leverans inom 100 km radie, minst 15 ton per leverans.

I index inledningsvis visas även en sammanställning med prisjämförelser för villamarknaden redovisat per energipris per kWh mellan pellets, el och olja. Diagrammet nedan visar prisutvecklingen i kr/ton för villapellets under perioden 2010 t o m sept 2016

Statistik och Index

PelletsFörbundets leveransstatistik bygger på faktisk utleverans från landets pelletsproducenter, import/export och en uppskattad leverans från producenter som redovisat sin produktion till PF.

När det gäller pelletspriser för villamarknaden har vi för Q1 2017 fått in uppgifter från motsvarande 85,4 % av all såld pellets till villamarknaden och 77,0 % av leveranserna till större användare i Sverige. För Q2 2017 baseras statistiken på uppgifter från 81,4 % till villamarknaden och 74,0 % av leveranserna till större användare. Villapriset för säckad pellets (inkl moms) varierar i juni 2017 mellan 43,8 öre/kWh och 57,5 öre/kWh med ett viktat medelpris för Sverige på 2 613 kr/ton (54,4 öre/kWh).  Bulkleveranser om 3 ton varierar mellan 43,8 öre/kWh och 54,7 öre/kWh med medelpris 2 506 kr/ton (52,2 öre/kWh). Skillnaden är till största delen geografiskt betingad där det lägsta priset oftast återfinns i de flesta fall Mellansverige. På det hela taget fortsätter pelletspriset att vara på en mycket stabil och konkurrenskraftig nivå.

När det gäller priset för lite större leveranser ligger det viktade priset i juni 2017 exklusive moms på ett medelpris av 353 kr/MWh (juni 2016 358 kr/MWh) vilket är ungefär 10 % lägre än priset var 2010.

Bilden nedan visar prisutvecklingen för mellanskalan under perioden 2010- t o m dec 2016. Diagrammet visar att pelletspriset efter sommarens ”dipp” är tillbaka i nivå där man legat på sedan 2010. Vilket sedan 2015 till och med är något billigare än priset 2010, vilket kan vara väl värt att notera.

Pelletsprisindex

2017103,1103,1103,1101,4101,3101,3101,5102,1

Leveransstatistik

Leveransstatistik Sverigemarknaden 1997-2017

Pelletsindustrin redovisar varje år levererade volymer föregående år. Statistiken samlas in från PFs medlemsföretag och justeras mot icke-medlemmars levererade volymer samt export och import. Notera att leveranserna kan komma att justeras för sent inkomna svar t o m Q1.

ÅrProduktion medlemmarExport Import Uppskattad produktion ej medlem Totalt Svensk marknad Uppskattad villamarknad
1997417 8407 57963 532 20 000493 79339 000
1998 426 823 12 90782 40240 000 536 31858 000