Om du får problem med din pelletsvärme

Har du problem med att din pelletsvärme strular eller är i behov av service är det naturligt att du i första hand antingen tar kontakt med den som installerade utrustningen, eller tillverkaren/agenten för den utrustning du har installerad. Ofta har de möjlighet att hjälpa till, eller tipsa om någon i din närhet som kan hjälpa dig. Men ibland fungerar inte detta av olika orsaker. PelletsFörbundet vill därför gärna hjälpa dig om du har problem. Vi vill att det ska vara enkelt för en konsument att få hjälp om något skulle krångla.

Vi har därför tagit fram en ”Klickbar karta” där vi nu börjat lista serviceföretag som kan erbjuda hjälp till de som behöver. När du klickar på en stjärna på kartan så ser du, tillsammans med kontaktuppgifterna, en kort presentation av företaget och de produkter man i första hand anser att man kan ta hand om. Eftersom vi står bakom serviceorganisationen har vi dessutom försett företag som är medlemar i PelletsFörbundet (PF) med ”Gula Stjärnor”. Hittar du inget företag i din närhet kan du även söka svar hos någon av våra övriga medlemmar som presenteras under rubriken ”Medlemmar”. För dig som kund kan det dessutom vara en extra trygghet att veta att våra medlemsföretag följer förbundets Etik & Samlevnadsregler

I de flesta fall ska det räcka om den som behöver hjälp ringer ett samtal till det serviceföretag man upplever passar bäst. Den som tar emot samtalet har då lovat PelletsFörbundet att ta hand om problemet, ”äga frågan”, och se till att du som kund får den hjälp du behöver. Antingen genom att åtgärda detta själv, eller genom att lämna över detta till en kollega som kanske kan just din produkt bättre.

Även om vi vet att alla serviceföretag inte vill/kan serva alla de olika fabrikat av utrustning som finns på marknaden, tror vi ändå att man genom att ta hjälp av kollegor kan lösa de flesta problemen som uppstår.

Vill du också bli ”listad” till serviceorganisationen?

Listan över serviceföretag och personer kommer efterhand att kompletteras med fler företag. Antingen företag som anmält sitt intresse själva eller företag som vi blivit tipsade om att skall vara kunniga och lämpliga att ingå och som vi sedan kontaktar. Kanske också du som jobbar som energirådgivare, skorstensfejare etc vet någon i ditt område som kan hjälpa till. Tipsa oss i så fall. I botten vill vi från PelletsFörbundets sida, att de som listas som serviceföretag, har den kunskap och erfarenhet som behövs för av att arbeta med pelletsteknik. Vi ser gärna att man kan dokumentera sin kunskap och erfarenhet. Ett exempel kan vara Certifiering enligt RES-direktivet då denna ”tredjeparts certifiering” även intygar att företaget har kunskaper kring systemlösningar som utgår från kundens behov. Vi tror att de företag som gått utbildningen och avlagt ett godkänt prov för att bli Certifierad Bioenergiinstallatör enligt RES-direktivet är lämpliga att vara med.

Medverkan är naturligtvis helt frivillig, men vi tror ändå att en medverkan kan lyfta synligheten på ett positivt sätt för företagets tjänster. Det är inget krav, men naturligtvis ett önskemål, att man är medlem i PelletsFörbundet. Vi vet att många av våra medlemsföretag har just den kunskap vi eftersträvar och att många redan idag erbjuder både service- och serviceavtal. Självklart vill vi därför också att fler av våra medlemmar skall ansöka om att vara med i serviceorganisationen.

Var anmäler du ditt intresse?

Vi har kommit överens om att du kontaktar oss på kansliet angående detta. Gärna via e-mail till kansliet@pelletsforbundet.se men det går också bra att ringa till oss på 0510- 285 30, besöka oss eller skicka ett brev till oss på kansliet.

Klicka här för karta