Garage blev gillestuga

Uppvärmningen har tidigare skett med en gammal och inte alltför effektiv luftvärmepump, säger Andreas Lindblad, som till vardags jobbar som elektriker. När vi som bäst behövde värmen på vintern fungerade värmepumpen som sämst och gav nästan inte alls något tillskott. Golven i lägenheten var kalla och källarvåningen var inte mysig alls.

Vi ville verkligen göra något åt detta. Så när vi beslutade oss för att inreda vårt gamla källargarage till en mysig gillestuga passade vi på att installera en pelletskamin. Vi valde en pelletskamin eftersom den fungerar automatiskt dygnet runt, en säck pellets räcker ofta i ett par dagar. Genom att kaminen värmer hela källarvåningen har vi samtidigt fått varma och sköna golv också i lägenheten.
Och det passar ju bra nu när vi fått tillökning, säger Kajsa, och syftar på lille Rasmus som föddes i sommar. Snart kommer den lille parveln att krypa omkring och då är det underbart att golvet nu är varma och sköna.

Att det skulle bli en pelletskamin, och inte en vedkamin, var det aldrig någon tvekan om, menar Andreas kan det där med energi.

En vedkamin skulle ju, precis som Rasmus, behöva ha mat var tredje timma och den tiden har vi bara inte. Nu sköter kaminen sig själv och brinner dygnet runt. Samtidigt har vi fått en mysig gillestuga med värme som sprider sig igenom hela huset och som ökat komforten på hela vårt boende. Och ovanpå av allt detta räknar Andreas med att familjen ungefär 4 000 kronor per år i minskade elkostnader.